Ko sagaida klausītāji

Oskars Priede, October 14, 2015

Gatavojoties runai, runātājam parasti ir skaidrs, par ko runāt. Ir informācija, ko pasniegt un, iespējams, runai ir mērķis un vēlamais iznākums, iecerētais rezultāts. Šāda kombinācija vieš cerības, ka publiskā uzruna būs izdevusies. Gan es, gan citi publiskās runas treneri vienā laidā runā par to, ka laba runa ir tāda, kurai ir mērķis, no kuras runātājs sagaida konkrētu rezultātu un kura saturiski ir atbilstoša temata aktualitātei.

 

Vienmēr (es uzsveru – vienmēr!) būtu jāatceras, ka jebkurā prezentācijā, jebkurā publiskajā uzrunā teiktais nesakrīt ar dzirdēto. Citiem vārdiem – nav tik būtiski, ko sakāt, būtiski ir tas, ko viņi dzird.

 

Runātājam, kad tas plāno runu, ir būtiski domāt par auditoriju un par to, ko tā no visas dzirdētās informācijas pa īstam dzirdēs. Vai pat vēl būtiskāk – ko tā gribētu dzirdēt.

 

Manuprāt, ir vērts “noregulēt” savu vēstījumu atbilstoši kādai no klausītāju tipiskajām gaidām (expectations):

 

1) Izklaidē mani!

Tikai nesakiet man, ka šo jau nezinājāt iepriekš! Kopš senās Romas laikiem ir pilnīgi skaidrs – dodiet ļaudīm maizi, vīnu un izklaidi (izpriecas). Tādā vai citādā formā tas ir spēkā arī šodien. Mēs esam uz šīs pasaules, lai baudītu dzīvi un lai labi pavadītu laiku. Noteikti ir arī cita nozīme mūsu eksistencei šeit, taču ņemiet vērā – ja spēsiet aizraut publiku tā, ka tai laiks paies nemanot, tiksiet novērtēts(a) kā labs runātājs(a).

Šī pieeja noteikti ir kaut kas vairāk par jokošanos un klauna pieeju publikas izklaidēšanā. Lietišķajā vidē labi iederēsies krāsaini stāsti, “biznesa anekdotes”, vizualizēšanas (“uz mirkli iedomāsimies, ka..”), ekrānšāviņi ar amizantiem klientu e-pastiem slaidos, interesanti statistikas dati, pārsteidzoši fakti, īsi un aizraujoši video materiāli, interaktīvas spēles vai aptaujas, viktorīnas, kā arī biznesa keisi (no angļu valodas: case – gadījums, lieta, apstāklis).

 

2) Iemāci man kaut ko jaunu!

Bet protams! Man personīgi ir tā – ja esmu atnācis uz prezentāciju vai semināru (kaut veselu dienu garu semināru) un no tā aizeju ar vismaz vienu jaunu ideju vai atziņu, es jūtos kā ieguvējs. Jūs noteikti zināt savā jomā kaut ko tādu, ko vairums jūsu klausītāju nezina. Pastāstiet viņiem par to un tas tiks novērtēts. Vienkārši.

 

3) Iesaisti mani!

Auditorija, ja tai sākumā uzdod jautājumus vai kā citādi mēģina to iesaistīt, ir samērā rezistīva, tā nevēlas iesaistīties. Taču, ja runātājs pierāda, ka runas saturs un pasniegšanas forma ir klausītāju uzmanības vērta, pastāv liela iespēja, ka klausītāji iesaistīsies, t.i. tie atbildēs uz jautājumiem, dalīsies savas pieredzes stāstos, uzdos jautājumus un citādi veidos sarunu ar runātāju. Lieliska situācija, kas ļauj prezentāciju padarīt par vērtīgu pieredzi tās klausītājiem un arī pašam runātājam. Vai to var tā izplānot? Ne gluži. Vai var uz to tiekties, lai tas izdotos? Noteikti!

 

Pēdējais jautājums šīs tēmas sakarā Jums – kuru no klausītāju gaidām piepildīsiet?

Vai varbūt nemaz nav jāizvēlas, jo savā prezentācijā – gan izklaidēsiet cilvēkus, gan iemācīsiet tiem kaut ko jaunu, gan iesaistīsiet tos aktīvā līdzdarbībā..

.

Atpakaļ uz blogu